Browse Category

keibubapaan

Persediaan Ke Sekolah Cina (SJKC)

Anak sulung sekarang sudah Tahun 2 di SJK(C).

Alhamdulilah, boleh buat. Takdelah cemerlang sangat, tak top 10 pun. Sederhana sahaja.

Tapi saya optimis dia semakin maju dalam pelajarannya, iAllah.

Dia sedang berusaha menguasai Bahasa Cina untuk kuasai mata pelajaran Sains dan Matematik yang juga diajar dlm Mandarin.

Perbendaharaan kata dia terhad, jadi bermasalah hendak menjawab soalan dalam mandarin walaupun dia tahu jawapan.

Ramai kawan-kawan tanya macam mana nak masukkan anak ke sekolah cina, SJKC.

Sebenarnya bergantung kepada pentadbiran sekolah.

Kalau ikutkan boleh saja masuk terus Tahun 1 tanpa ada asas tadika atau prasekolah aliran cina.

Ada sekolah tak bagi, jadi kena tanya sekolah yang kita hasrat nak hantar anak tu. Perancangan kena awal. Ada sekolah yang wajibkan anak bermula seawal 4 thn utk meneruskan persekolahan di premisnya.

Macam sjkc di tempat saya ni, saya memang dah masukkan anak ke prasekolah 5 tahun dan 6 tahun sebagai transisi ke Sekolah Rendah.

Nanti takdelah terkejut dan terus stress dengan pelajarannya.

Saya dan keluarga pun takde  yang ada latarbelakang pendidikan cina yang boleh membantu.

Biasanya iklan prasekolah negeri selangor buka bulan Ogos tahun sebelumnya.

Untuk pendaftaran ke Tahun 1 juga ibu bapa kena update dgn sekolah di negeri masing-masing.

Si Kakak berjaya masuk prasekolah 5 & 6 tahun.

Tapi Si Abang permohonan gagal utk masuk prasekolah 5 tahun sebab kuota dah cukup. 

Jadi, saya masukkan ke Tadika aliran Cina di Tadika Matahari Ria, Tg Malim.

Permohonan ke prasekolah 6 tahun saya hantar lagi, kalau tak berjaya kekallah dia di Tadika itu.

Pendaftaran masuk ke Tahun 1 dengan sekolah yang sama dgn Si Kakak pun sudah buat.

Si Abang diharapkan dapat masuk Prasekolah 6 Tahun

Keputusan prasekolah biasanya keluar bulan november. 

Di prasekolah mereka memang diajar oleh guru berbahasa cina dengan pembantu muslim. (Bergantung kepada sekolah)

Jadi, bab makanan tiada masalah.

Tapi bila sudah masuk sekolah, kena bawa bekal sendirilah.

Air sebotol mesti di bawa Kakak & Abang. Rutin sebelum sekolah isi sendiri air dari mesin coway. Senang. Berminat dengan water purifier coway? Klik sini –> http://www.kadri.my/coway/

Di sekolah anak saya, disediakan satu meja untuk pelajar muslim untuk waktu rehat. Ada tak sampai 10 org murid muslim berbanding jumlah keseluruhan murid hampir 200 org. Memang minoriti sangat.

Kepada yang berminat hantar anak ke SJKC harap rancang elok2 supaya mereka boleh cemerlang dalam kedua-dua pelajaran dan komunikasi Mandarin.

Sebab ada anak yang memang tak boleh bawa pelajaran dalam Mandarin, keluarkan dan masuklah ke dalam  Sekolah Kebangsaan. 

Itu saja dulu, nanti saya pos lagi entri berkenaan pengalaman menyekolahkan anak di aliran cina ni.

Bersantai di Planeterium Negara

Sabtu lalu, saya menerima jemputan walimatul urus di PJ.

Lepas kenduri terus ke Planeterium Negara, terletak di belakang Masjid Negara.

Yang seronoknya, masuk adalah percuma!

PERCUMA!!!!

Kebetulan planeterium ini berwajah baru selepas ditutup untuk penyelenggaraan awal tahun 2016, jadi bahan pameran dan aktiviti masih baharu.

Yang berbayar hanya tayangan pawagam berdurasi ~30 minit dengan jadual tertentu, ada dalam laman web http://planetarium.angkasa.gov.my/.

Reka bentuk masjid, tetapi galeri planeterium.

Saya sekeluarga masuk dalam jam 1.00 ptg, keluar hampir jam 4.00ptg.

3 jam main-main di dalamnya.

Dicadangkan makan siap-siap sbb hanya ada kiosk snek sahaja di tepi bangunan.
Kami bawa bekal air suci murni coway, dah berlari-lari dalam itu mesti penat nak minum kan. Berminat dengan produk coway? Klik sini (COWAY)

Planeterium ini buka setiap hari ya! Memang sesuai bawa anak-anak bersantai sambil mempelajari sains angkasa. Yang dewasa juga boleh belajar bersama sambil mengenang memori-memori seram belajar sains di sekolah dulu ya..

Ada kemudahan surau dan tandas yang baik di dalamnya.

Suasana galeri menimbulkan rasa ingin tahu anak-anak.

Amaran awal: Bila sampai di lobi planeterium, kena naik lebih 20 anak tangga jika eskalator tak berfungsi atau tutup. Jadi kalau bawa stroller atau yang tak larat panjat tangga mungkin kena pertimbangkan. Saya mengah juga la bawa naik si kenit naik atas (bergantung kepada saiz perut..hehe). Fuh fuh! Boleh drop dulu ahli rombongan di lobi sebelum turun ke tempat parkir awam.

Ada sudut penglibatan Malaysia dalam misi ke angkasa iaitu Program Angkasawan Negara 2007 di dalamnya, memberi info tentang perjalanan dan impak program tersebut terhadap kesejahteraan negara.

Bola cahaya yang berubah warna mimik planet-planet dalam sistem Suria
Kebaya ke angkasa!

Ruang pameran dan aktiviti disusun pada dua aras. Selain itu, boleh ke anjung tinjau untuk melihat permandangan sekitar KL.

Permainan interaktif maya, tangkap asteroid!
Kapsul simulasi antigraviti.
Seronok meneropong, jenuh menjawab pertanyaan anak-anak. Itu apa? Kenapa macam tu? Bla. bla..
Si kecik juga mencuba dan memuaskan inkuiri sendiri.
Ruang Sistem Suria di Aras 2, sesuai untuk pengukuhan Sains murid Tahun 6.
Jadual Perkalaan Unsur yang menjadi mantera pelajar Aliran Sains.
Mentadak mentaduk, macam mana angkasawan tidur?
Ruang permainan kanak-kanak. Histeria budak-budak ini bila masuk.

Video anak bermain dengan putaran bola –>

Keseluruhannya Planeterium ini memang hebat! Sesuai untuk pembelajaran anak-anak dengan menyedari kepentingan sains angkasa kepada masyarakat dengan kaedah santai, interaktif, menarik dan menyerononokkan.

Jom Ke Planeterium Negara!

Belajar dengan Siput Sedut

Kelmarin beli sebungkus siput sedut di Pasar Borong Selangor, Puchong.

Penjual kata siput boleh hidup sampai 7 hari, jangan masuk peti sejuk.

Hari ini memang masih hidup lagi.

Ummi buka plastik nak basuk di sinki.

Dibiarkan kejap untuk mandikan si kecik.

Hasilnya tada!!!!

Memanjat-manjat sana sini.

Siput pun cari air bersih taw! 

Berminat air Coway? Whatsapp nombor tertera.

siput pun cari air bersih

Ummi buat masa gulai.

Simpankan beberapa ekor untuk si kakak belajar.

menyelidik

Teruja betul anak-anak.

Diperhati pergerakannya.

Membandingkan dengan siput babi.

Sentuh.

Berimaginasi.

Yang paling baik, kita bersama-sama melayan pertanyaan anak-anak.

Kad Hari Lahir 3D

Semalam hari jadi Ummi 16 Mei.
Saya ajak anak-anak buat kad hari lahir untuk Ummi.Si kakak tukang potong kad.
Si abang tukang warna.
Si kecik tukang lekat.
Alhamdulillah menjadi.
Yang penting mereka semua bekerjasama dan seronok.
Semua guna barangan terpakai.
Kad pun ambil dari pelapik baju yang baru beli.

13260196_10153767001319482_8737581265093196507_n

Autism: Kenali Anak Anda

Semalam saya terserempak sahabat lama di sebuah restoran.
Kami berbual banyak perkara, maklumlah sudah lebih 10 tahun tidak ketemu.
Sampai perkara ke bahagian anak-anak, alhamdulillah masing-masing sudah beranak 3.
Anaknya ke-2 telah disahkan autism.
Dia tunjukkan kad OKUnya.
Ada ibubapa tidak selesa untuk secara terbuka menceritakan anak autism.
Syabas buat sahabat saya ini.
Saya pun tidak begitu tahu apa autism, cuba melalui pembacaan autism ini merupakan sindrom mental yang memberi kesan kepada komunikasi, dan menunjukkan tingkahlaku berulang.
Autism ini ada peringkat, yang ringan sehingga yang teruk.
Autism tidak boleh dirawat, cuma  boleh dididik agar apat menguruskan diri.
Terdapat si autism yang menunjukkan bakat luar biasa dalam sesuatu bidang seperti lukisan, matematik dan hafazan.

Keep Reading