Browse Author

kadrimy

Makanan Halal di Nara, Jepun

Minggu lalu saya menghadiri persidangan di Nara, Jepun.

Saya berkesempatan cuba beberapa hidangan berat yang halal, iAllah.

Saya susun ikut kesedapan.

Lokasi saya tandakan di peta berikut.

A) Kebab Turki

Web: https://www.halal-navi.com/restaurant/kebab-shop/dqm0woxulyxw5y21

Kali pertama saya datang pukul 6 ptg dah habis.
Hari ke-2, saya datang pukul 5 ptg tinggal sikit lagi, alhamdulillah sempat merasa.
Yang saya pegang ni kebab sandwich harga JPY500. Waktu dingin2 makan memang sedap.
Tapi sebenarnya di pasar malam Malaysia lagi sedap.

B) Renesa Asian Restaurant

Web: https://www.halal-navi.com/restaurant/renesa-asian-restaurant/8ly4j48ude3w06xq (English)
Lokasi: Di lorong berbumbung, beberapa langkah saja dari warung turki kebab A.

Restoran ini ada jual tomyam, mee goreng dan nasi goreng.
Harga sedikit mahal.
Saya cuba beriyani kambing.
Rasa macam nasi minyak orang kahwin.
Macam tak sepadan dengan harga JPY1,600, mahal sangat.
Sebab saya pernah rasa beriyani kambing yang lagi sedap di Sapporo harga bawah JPY1,000.

C) Nara Machi Jinniyah
Web: http://halalramen.jp (English & 日本語)
Lokasi: Nara Machi (agak jauh dari laluan utama Sanjo-dori)

Saya cuba Cold Tomato Ramen with Chicken, tapi saya minta yang panas.
Rasa lebih kurang macam mee rebus, ayam keras dan berbau.
Mungkin ayam sejuk beku.
Kalau sekadar merasa bolehlah, tapi saya tak ulang lagi rasanya akan datang.
Dengan harga JPY1,120 saya lebih suka beli dua kebab turki di atas.

D) Tendon Makino (TIADA PENGESAHAN HALAL YA)

Web: https://www.toridoll.com/shop/search/store?id=111016 (日本語)
Lokasi: Senang nak jumpa, sebab terletak antara Daiso & Mister Donut di laluan belakang Station Kintetsu Nara atau sederet dgn McD.

Walaupun tempura guna sayuran dan hidupan laut, kita kena pastikan sama ada minyak gorengan yang sama digunakan untuk ayam dan babi.
Banyak-banyak kedai yang saya sempat lalu, restoran ini sahaja yang tidak jual tempura daging (ayam/babi).
Saya tengok menu yang ditawarkan semuanya tempura ikan, sotong, sayuran, belut..yang bukan daging.
Dia goreng depan kita.
Harga pun berpatutan.
Saya pesan tendon seperti dalam gambar harga JPY1,200.
Tendon ni ialah nasi kosong yang ditimbuni tempura, jadi bawah timbunan tempura ada nasi sebenarnya lalu disiram kicap.
Berbaloi & kenyang! Cuma takde sambal la pula.

E) SASHIMI  (TIADA PENGESAHAN HALAL YA)

Anda boleh juga pergi ke mana-mana pasar raya untuk beli sashimi di bahagian makanan laut.
Boleh la makan dengan roti ke, atau nasi segera untuk sumber protein.

Nikmati Nara!

Sapporo – Kutchan

Hari ini aku ke Kutchan, bandar kecil di Selatan Sapporo.
Walaupun berpuasa, bukan halangan.
Lagipun, berjalan-jalan terapi..hehe

Tujuannya hanya satu, menikmat Shibazakura (Pink Moss) di sebuah taman persendirian iaitu Mishima-san’s Shibazakura ( 三島さんちの芝桜) yang terletak kira-kira 1km dari Stesyen Kereta Api Kutchan.
Boleh taip “shibazakura kutchan” untuk info-info yang orang lain tulis pasal tempat ni.
Ada lagi dua lagi spot kawasan shibazakura ni yang lebih luas giler iaitu di Takinoue dan Higashimokoto (terbesar di Jepun), kedua-duanya di utara Sapporo.

Dua-dua tempat aku dah pergi, tinggal yang Kutchan ni saja belum.

Tetapi aku naik Bas Chuo (Niseko Line) dari Terminal Bas Sapporo Mae (Platform 1) terus ke perhentian bas berdekatan Kutchan Jyujigai (倶知安十字街) ambil masa 2 jam setengah.

Harga tiket pergi balik JPY3,350 boleh beli dalam bas, jimat JPY350 daripada beli asing-asing.
Tiketnya comel bebenor, jangan lah terhilangkan.


Kalau naik tren kena tukar stesyen di Otaru, malaslah..baik ambil bas, tidur atau nikmati permandangan luar.
Yang bagusnya bas ni sediakan plug untuk caj henfon (soket warna putih dalam gambar).

Ni rasanya rumah pemilik taman.
Bila dia dah pencen, luangkan masa bercucuk tanam bunga-bungaan ini.
Setiap tahun makin meluas kawasan tanamannya.

Ha! Cantik kan? kan?

Patutnya nampak Gunung Yotei, adik beradik Gunung Fuji kat belakang tu, tapi diselimuti awan pula.
Tiada rezeki.

Parit pun cantik kan? Jernih airnya, datangnya dari mata air bukit yang mengalir.

Ada anjing palsu di situ.

Kecil saja bunganya.

Ini bunga canola, yang buat minyak sayuran tu..


Sampah jangan merata-rata, pandai buat sampah, pi bawak balik sendiri.

Waktu sesuai untuk melawat ialah minggu terakhir Mei dan minggu pertama Jun.
Alhamdulillah sempat datang, rasanya minggu depan gondol semua.
Yang ada ni pun dah mula kecut-kecut bunganya.

Kutchan ni pekan yang terkenal untuk ski musim sejuk sebenarnya.
Jadi, selain ke taman ini bolehlah luangkan masa ke kedai-kedai cenderamata berdekatan Stesyen Kutchan.

Jadual bas dan tren tak banyak dalam sehari.
Jadi kena betul-betul rancang jangan sampai terlepas bas/tren.

Aku bertolak dari Sapporo 8:30 pagi sampai Kutchan 11:00 pagi.
Jalan kaki dalam 20 minit berlenggang2 ke taman, tak rasa penat sebab suhu dingin sekitar 17 Celcius.
Bertolak pulang 14:00 sampai Sapporo 16:30.
Semoga bermanfaat.

Pautan berguna:
http://teikan.chuo-bus.co.jp
https://good-hokkaido.info/en/mishima-private-garden-kucchan/

Akhir sekali, pesanan hari raya untuk peminat2 di luar sana..haha
#HidupDiSapporo

Sebulan berlalu

Mendarat 25 April 2018 yang lalu, kini sudah sebulan berlalu.
Ramai yang “Eh! Bestnya dapat pergi Jepun.”
Memang seronok dapat merasai suasana baru, lebih2 lagi Jepun.

Dalam masa yang sama ada yang perlu dikorbankan.
Jika dulu ke tempat kerja berkereta, sekarang berbasikal tua.
Jika dulu ada yang uruskan makan pakai, sekarang uruskan sendiri.
Jika dulu ada riuh tawa anak di rumah, sekarang sendiri sepi.
Jika dulu boleh makan apa saja yang mahu, sekarang harus berhati-hati.
Jika dulu boleh bersapa sesiapa, sekarang berkira-kira untuk menyapa.
Jika dulu bisa berselipar, sekarang kaki mesti berkasut.
Jika dulu…, sekarang..
Begitulah…ada amanah yang perlu dilaksanakan.

Alhamdullilah sebab 7 tahun lalu pernah bermastautin di sini, maka transisi hidup tidak bergitu sukar.
Cuma rutin harian berubah.
Dulu sebagai pelajar, sekarang sebagai pekerja.
Boleh berdikari, walau masih belum fasih berbahasa Jepun.

Semoga semuanya baik-baik sahaja.

 

Sapporo Lagi

Hari ini sudah hari ke-12 aku berada di Sapporo.

Jika 11 tahun lalu aku datang ke sini sebagai pelajar PhD, sekarang aku datang sebagai staf akademik Universiti Hokkaido selama 11 bulan.

Sesuatu yang tak dirancang.

Kali ini aku datang berseorangan.

Keluarga di Malaysia.

Masa terlalu singkat untuk anak-anak bersekolah di sini.

Hari-hari awal aku di sini terasa begitu asing.

Rutin harian jika pagi dan petang menghantar anak-anak ke sekolah.

Sekarang, seorang.

Tidur, makan, seorang.

Berjauhan ini ada hikmahnya.

Kita menilai apa yang telah kita lakukan.

Menghargai pasangan.

Teknologi kini merapatkan ikatan.

Facetime dan whatsapp video hampir setiap hari dengan keluarga.

Facebook, Instagram dan Whatsapp untuk ikatan bersama rakan taulan.

Kadang-kala terfikir adakah betul keputusan aku ke sini lagi.

Peluang datang tak dirancang, dilepas sayang, disahut ada yang perlu ditinggalkan.

Semoga perjalanan ini diberkati.

Aku mula menulis lagi sebagai catatan perjalanan.

Foto: Kebetulan datang musim sakura mekar.

#PensyarahMudaKadri #HidupDiSapporo

 

Tip Solat Ketika Melancong

Bersolat ketika melancong?
Pergi angkasa pun wajib bersolat ye..

Solat di taman berdekatan, Otaru Canal

Tapi macam mana nak wudu’?
Solat kat mana?

Saya mengkhususkan tulisan ini kepada melancong di negara Jepun.
Namun boleh diguna pakai untuk negara-negara non-muslim lain, cuma sedap sikit nak menulis kalau guna contoh khusus.

1️⃣Tip 1: Sentiasa bawa bahan-bahan berikut dalam beg sandang.
1- Waktu solat bercetak
2- Sejadah kecil/alas solat
3- Penyembur air kecil / botol air
4- Kompas kiblat/ Smartphone dgn app solat
5- Fabrik/Pakaian menutup aurat

Keep Reading