Browse Author

kadrimy

Tip Solat Ketika Melancong

Bersolat ketika melancong?
Pergi angkasa pun wajib bersolat ye..

Solat di taman berdekatan, Otaru Canal

Tapi macam mana nak wudu’?
Solat kat mana?

Saya mengkhususkan tulisan ini kepada melancong di negara Jepun.
Namun boleh diguna pakai untuk negara-negara non-muslim lain, cuma sedap sikit nak menulis kalau guna contoh khusus.

1️⃣Tip 1: Sentiasa bawa bahan-bahan berikut dalam beg sandang.
1- Waktu solat bercetak
2- Sejadah kecil/alas solat
3- Penyembur air kecil / botol air
4- Kompas kiblat/ Smartphone dgn app solat
5- Fabrik/Pakaian menutup aurat

Keep Reading

Percutian Keluarga Pandu Bebas Musim Panas Hokkaido, Jepun : Perbelanjaan Asas

☀️☀️☀️☀️

Saya kongsikan untuk panduan semua dan rujukan diri saya sendiri utk masa depan.

Mendarat tiba di Jepun 9 pagi 20/8/17 (Ahad)
Berlepas pulang dari Jepun 11 pagi 26/8/17 (Sabtu)

Keluarga 5 orang= 2 dewasa + 3 anak (9, 6 & 3 tahun)

Salah satu ladang bunga di Biei, kira-kira 130 km dari Sapporo.

**KOS ASAS**
A✈️Penerbangan: RM4,374.50
BPenginapan: RM1,293.00
CSewa Kereta + Hokkaido Expressway Pass: RM1,521.00 (JPY39,000)
DPermit Memandu Antarabangsa: RM165.00
EParkir Kereta @ Salak Tinggi Park & Ride: RM59.00
FKLIA Transit return @ Salak Tinggi: RM32.80
G Insurans Kembara: RM138.00
H Sewa Samurai WiFi: RM105.00

TOTAL: RM7,698.30

JPY100 = RM3.90 (tukaran semasa)

✈️A**PENERBANGAN**
Saya mula survey harga dari hujung 2016. Lepas diskus suami isteri, dan kena pula harga promosi, saya dapat Thai Airways, all-in, iaitu ada panel hiburan, sajian makanan dan bagasi 30kg setiap orang.
Jadi tak perlu risau anak bosan dalam pesawat sbb ada panel hiburan, atau lapar/haus sebab memang dia serve.

Keep Reading

FiPhy4

Siapa nak FiPhy4?

Apa itu FiPhy4?
Singkatan bagi Fizik Physics Tingkatan 4
1) App Android percuma
2) >600 koleksi Istilah Fizik Tingkatan 4 BM<->BI
3) Istilah dikumpul dari HSP Fizik T4 KBSM dan dipadankan dengan rujukan DBP.
4) Muat turun percuma
5) Hasil projek penyelidikan tahun akhir Rahmat Raziman B.Ed. (Physics) @ UPSI 2017 seliaan saya.
6) Carian kata tak memerlukan internet (offline search)

FiPhy5 (Untuk Tingkatan 5) sedang dalam proses pengumpulan & padanan istilah oleh pelajar tahun akhir saya yang lain (batch junior)..tunggu!!
iOS version? Itu juga dalam proses.

Muat turun fail apk (2MB sahaja!) ke dalam Android anda, klik dan terus pasang di Android anda.

–> https://goo.gl/BtdgWy

Rujukan pantas guru, pelajar terutama yang melaksanakan Dual Language Program (DLP) di sekolah.
Juga buat guru-guru praktikal atau baharu yang keliru istilah Fizik BM-BI.

Apps ini masih terdapat banyak typo dan kesilapan key-in data, sebarang komen maklum balas untuk penambahbaikan berterusan amatlah dialu-alukan.

 

Cara daftar Portal MyASNB

Yang ada akaun PNB tu, sudah daftar portal MyASNB?

 

Apa manfaatnya?

Tanpa hadir ke cawangan/ejen,

1- anda boleh periksa baki semasa.

2- mencetak penyata transaksi. (lepas ini tak guna buku dah)

3- membuat pelaburan tambahan melalui FPX.

**Portal tidak menawarkan khidmat pengeluaran atau pindahan keluar.

 

Macam mana nak daftar?

Saya bahagikan proses pendaftaran sehingga lengkap kepada 5 Proses, iaitu

Proses A: Kemaskini akaun

Proses B: Daftar portal MyASNB

Proses C: Log Masuk Kali Pertama

Proses D: Pengesahan Email

Proses E: Nagivasi Portal

 

Kenapa banyak sangat proses?

Kebanyakan web/blog hanya jelaskan sehinggga proses C. Saya akan bagitahu sehingga habis. Dalam promo pun tulis “Langkah Mudah”, tapi teknikal sangat. Ini untuk menjamin keselamatan pelabur. Setiap langkah penting akan memerlukan no TAC melalui SMS.

Jom kita mulakan.

Proses A : Kemaskini akaun

Benda yang diperlukan:

  1.  MyKad dan 2 salinan
  2.  Buku akaun

Langkah-langkahnya:

A1- Pergi ke mana-mana cawangan/ejen PNB. Saya pergi ke Maybank.

A2- Beritahu petugas, anda ingin daftar Portal MyASNB.

A3- Petugas akan bagi borang kemaskini akaun. Penting untuk kemas kini nombor telefon bimbit untuk penghantaran nombor TAC kelak.

A4- Anda akan dapat nombor akaun baharu 12 digit.

A5- Selesai

Proses B : Daftar portal MyASNB

Benda yang diperlukan:

Keep Reading

Tip Temu Duga Kemasukan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan

Tip Temu Duga Kemasukan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP)

Minggu ini berlangsungnya sesi temu duga utk kemasukan program ISMP di UPSI untuk ambilan September. Biasanya ada satu lagi sesi untuk Ambilan Februari, tapi biasanya jumlah penawaran tidak besar.

Kadangkala kami temu duga semua calon ISMP secara berpusat tak kira dari IPTA mana sekalipun.

Alhamdulillah, saya diamanahkan sebagai panel beberapa kali.
💦Jadi, saya ‘bocor’kan beberapa tip temu duga.
Tambahan pula, saya penat jawab soalan yang sama berulang2 tentang temu duga ini, harap calon lebih bersedia hendaknya.
✌🏼Bocor tip saja, bukan soalan ya.
Jangan mesej2 belakang 😂

🔅Sesi temu duga dijalankan sekiranya calon telah melepasi

1. kelayakan akademik** minimum untuk sesuatu program yang dipohon

2. kelayakan ujian MEdSI (Malaysian Educator Selection Inventory) iaitu ujian berkomputer mengandungi soalan aneka pilihan yang menguji ciri2 pendidik pada diri calon. (Kadangkala MEdSI dijalankan serentak pada hari sesi temu duga). Walaupun anda hebat akademik, kadangkala anda tidak mempunyai ciri pendidik yang dikehendaki menyebabkan anda gagal melepasi ujian ini.

**kelayakan akademik ialah gabungan prestasi keputusan diploma/stpm/matrikulasi/asasi/stam/prauniversiti DAN matapelajaran berkaitan program dipohon pada peringkat spm. Jadi SPM memang penting!

Keep Reading