Cara masak mee udon segera

Anak2 suka sangat udon.

Kalau makan kedai mahu dekat RM10 semangkuk, cenonet pula isinya.

Saya kongsikan cara masak udon segera. Segera ok. Bukan nak buat udon tu.

Bahan

1- udon kering

2- serbuk udon

3- air tulin Coway

Tu jer.. Haha.. Tapi mana nak dapat benda2 ni?

ini sahaja bahannya

Dua2 benda ni saya beli di Daiso Cheras Leisure Mall. Udon RM5.30, serbuk sup RM5.30. Tapi tak semua Daiso ada jual, contoh Daiso AEON Rawang xde pun bende ni. Selain Daiso ada juga jual di pasar raya AEON, tapi jenama lain. Pernah beli juga di Giant, tapi hapak..huhu. Cap Halal? Memang xde, iAllah dari ramuan yang tertulis untuk jenis yang dalam gambar kat atas ni xde benda2 meragukan dalam tu. Udon ni dari tepung gandum, sup dia dari ekstrak ikan.

Dalam satu paket udon ni ada 4 ikat mee so boleh buat 4 sajian.

Dalam satu paket serbuk sup dia ada 8 paket, boleh buat 8 sajian.

Untuk famili saya 2 gedabak & 3 kenit, memang cukup satu paket udon.. Kos semua baru RM10.60, jimat uolzzz. Kalau kat kedai mahu RM50

Air tulin boleh dapat dari mesin penapis air Coway. Air bersih, suci tanpa bau. Mana nak dapat? Message saya untuk order mesin Coway atau kontek Health Planner Coway yg gojes (Iela 017 20o 7114) Cia cia cia.. 

Cara sediakan udon

proses sediakan udon

1- Didihkan air

2-Rebus mee sehingga lembut, dalam 10 minit macam tu.

3-Tos mee, masukkan dalam air sejuk. Air sejuk k, bukan air suhu bilik. Tekan je mesin air Coway untuk dapat kan air sejuk 3 Celcius. Proses ini akan hilangkan kanji yang melekat-lekat pada mee. Mee akan kelihatan licin dan tulus gitew.

4- Tos mee, dah siap di makan. Di Jepun memang ada udon yang di makan panas atau sejuk. Kalau yang sejuk gaya makan dia celup2 dengan sup sejuk juga. Kalau yang panas, udonnya berenang dalam sup panas.

Cara sediakan sup udon
1- Koyakkan paket serbuk masukkan dalam mangkuk.

2- Bancuh dengan air panas. Tekan je mesin air Coway, terus dapat air panas 98 Celcius uolz. 

3- Adjust kepekatan sup yang dikehendaki. Dah siap supnya!

teruja dapat udon

3,137 total views, 5 views today

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on Facebook73Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Tumblr0Pin on Pinterest0Print this page

3 Comments

  • rayza

    August 4, 2016

    xde isi² haiwan ke sayur² ke?

    Reply
    • kadrimy

      August 4, 2016

      Udon basic memang ni je.. Kalu nak aksesori tambahan letaklah macam tempura sayur/udang.

      Nak buat inovasi taruk la serunding ke rendang ke.. Kui kui

      Reply
  • Hung Casagranda

    August 18, 2016

    Udon jenis ini termasuk langka, dibuat dengan cara menarik-narik adonan dan melipatnya berkali-kali dengan menggunakan dua batang kayu atau sumpit panjang.

    Reply

Leave a Reply