Cara daftar Portal MyASNB

Yang ada akaun PNB tu, sudah daftar portal MyASNB?

 

Apa manfaatnya?

Tanpa hadir ke cawangan/ejen,

1- anda boleh periksa baki semasa.

2- mencetak penyata transaksi. (lepas ini tak guna buku dah)

3- membuat pelaburan tambahan melalui FPX.

**Portal tidak menawarkan khidmat pengeluaran atau pindahan keluar.

 

Macam mana nak daftar?

Saya bahagikan proses pendaftaran sehingga lengkap kepada 5 Proses, iaitu

Proses A: Kemaskini akaun

Proses B: Daftar portal MyASNB

Proses C: Log Masuk Kali Pertama

Proses D: Pengesahan Email

Proses E: Nagivasi Portal

 

Kenapa banyak sangat proses?

Kebanyakan web/blog hanya jelaskan sehinggga proses C. Saya akan bagitahu sehingga habis. Dalam promo pun tulis “Langkah Mudah”, tapi teknikal sangat. Ini untuk menjamin keselamatan pelabur. Setiap langkah penting akan memerlukan no TAC melalui SMS.

Jom kita mulakan.

Proses A : Kemaskini akaun

Benda yang diperlukan:

  1.  MyKad dan 2 salinan
  2.  Buku akaun

Langkah-langkahnya:

A1- Pergi ke mana-mana cawangan/ejen PNB. Saya pergi ke Maybank.

A2- Beritahu petugas, anda ingin daftar Portal MyASNB.

A3- Petugas akan bagi borang kemaskini akaun. Penting untuk kemas kini nombor telefon bimbit untuk penghantaran nombor TAC kelak.

A4- Anda akan dapat nombor akaun baharu 12 digit.

A5- Selesai

Proses B : Daftar portal MyASNB

Benda yang diperlukan:

Keep Reading

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on PinterestPrint this page

Tip Temu Duga Kemasukan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan

Tip Temu Duga Kemasukan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP)

Minggu ini berlangsungnya sesi temu duga utk kemasukan program ISMP di UPSI untuk ambilan September. Biasanya ada satu lagi sesi untuk Ambilan Februari, tapi biasanya jumlah penawaran tidak besar.

Kadangkala kami temu duga semua calon ISMP secara berpusat tak kira dari IPTA mana sekalipun.

Alhamdulillah, saya diamanahkan sebagai panel beberapa kali.
💦Jadi, saya ‘bocor’kan beberapa tip temu duga.
Tambahan pula, saya penat jawab soalan yang sama berulang2 tentang temu duga ini, harap calon lebih bersedia hendaknya.
✌🏼Bocor tip saja, bukan soalan ya.
Jangan mesej2 belakang 😂

🔅Sesi temu duga dijalankan sekiranya calon telah melepasi

1. kelayakan akademik** minimum untuk sesuatu program yang dipohon

2. kelayakan ujian MEdSI (Malaysian Educator Selection Inventory) iaitu ujian berkomputer mengandungi soalan aneka pilihan yang menguji ciri2 pendidik pada diri calon. (Kadangkala MEdSI dijalankan serentak pada hari sesi temu duga). Walaupun anda hebat akademik, kadangkala anda tidak mempunyai ciri pendidik yang dikehendaki menyebabkan anda gagal melepasi ujian ini.

**kelayakan akademik ialah gabungan prestasi keputusan diploma/stpm/matrikulasi/asasi/stam/prauniversiti DAN matapelajaran berkaitan program dipohon pada peringkat spm. Jadi SPM memang penting!

Keep Reading

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on PinterestPrint this page

Lesen / Permit Memandu Antarabangsa IDP

Minggu lepas ambil cuti selesaikan hal pasport dan permit memandu antarabangsa (International Driving Permit – IDP).
IDP ini ialah dokumen yang boleh ganti lesen memandu kita untuk bawa kenderaan di luar negara yang tersenarai, antaranya Jepun.
Tempoh sah laku ialah setahun dari tarikh siap.
Alah..kejap je siap.

Dokumen diperlukan:

  1. Kad pengenalan asal dan salinan
  2. Lesen memandu asal dan salinan
  3. Bayaran RM150
  4. Sekeping gambar berukuran paspot.

Saya pergi ke JPJ Kuala Kubu Bharu tak sampai 30 minit siap.
Ha! ni ini la rupanya IDP, macam buku sebab setiap halaman ada bahasa berbeza.


Untuk pakai diluar negara contohnya bila ambil kereta sewa ke, tunjukkan IDP, lesen Malaysia & paspot.

Boleh wakil mohonkan?
Tak tahu sekarang boleh ke atau tidak sebab 10 tahun lepas sewaktu saya belajar di Jepun, saya minta kakak saya mohon dan pos ke saya sebab saya hendak ambil ujian lesen memandu Jepun.
Lagipun masa mohon IDP ini, tak perlu pun cap jari macam buat paspot.

 

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on PinterestPrint this page

Paspot Malaysia

Hari ini ambil cuti uruskan paspot, lesen memandu dan permit memandu antarabangsa.
Orang nak berjalan kan…hehe..ke mana? rahsia…tunggu!!
Paspot masing-masing pun dah tamat.
Izumi pula belum ada paspot lagi, kira permohonan baru.

Pukul 8:30 pagi sampai ke Imigresen Kuala Kubu Bharu.
Inilah suasananya, tenang kan?
Pukul 10.30 dah siap boleh ambil.
Sementara menunggu itu saya sempat ke JPJ untuk perbaharui lesen memandu yang nak tamat bulan depan.

Dokumen untuk permohonan baharu, Izumi 3 tahun
1- MyKid asal dan salinan
2- MyKad ayah atau ibu asal dan salinan
3- Surat beranak anak asal dan salinan
4-Duit RM100
5- Kanak-kanak mesti hadir sekali diiringi ibu/bapa/penjaga sah

Gambar tak payah, sebab dia capture di kaunter terus.
Pastikan anak pakai baju gelap.
Izumi ni dipakaikan tudung hitam.
Tapi kalau anak jenis tak boleh duk diam untuk ambil gambar, boleh siap-siap bawa gambar yang diambil di studio, latar belakang putih ya..tak sama dengan dulu latar belakang biru.
Keep Reading

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on PinterestPrint this page

Sarjana Pendidikan Fizik UPSI

Catatan ini ditulis untuk memberi maklumat penting yang sering ditanya kepada saya berkenaan penawaran Sarjana Pendidikan (Fizik) kepada calon sarjana yang berminat di Jabatan Fizik UPSI.

NAMA PROGRAM
Sarjana Pendidikan (Fizik) – S.Pend.(Fizik)
Master of Education (Physics) – M.Ed. (Physics)

MOD PENGAJIAN
Calon boleh memilih 3 mod pengajian. Setiap mod mempunyai kekuatan tersendiri. Sepanjang pengajian, calon dibenarkan menukar mod pengajian sebanyak sekali sahaja. Mod pengajian tersebut ialah

MOD A = Mod Penyelidikan (100% Tesis)
MOD B = Mod Campuran (50% Kerja Kursus + 50% Disertasi)
MOD C = Mod Kerja Kursus (85% Kerja Kursus + 15% Projek)

SESI AMBILAN
Dua kali ambilan setahun iaitu

  • Sesi Februari
  • Sesi September

Iklan untuk setiap sesi dibuka 3 bulan sebelum sesi.
*Permohonan dan ambilan untuk Mod A adalah sepanjang tahun.
Contohnya, jika calon Mod A daftar bulan November (setelah permohonan berjaya), beliau dikira berada pada pengajian Sesi September.

Keep Reading

Entri berkaitan

Kongsikan..Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on PinterestPrint this page